Sunday, January 24, 2010

Sekilas Memori Zaman Bergelar Pelajar (4)

Waaha... Sekarang aku dah menginjak ke zaman sekolah menengah (1991-1996). Jadi kiranya macam dah dewasalah, walaupun badan kecik cinonet! Aku dilhirkan sebagai baka yang bertubuh kecik. Pun begitu, aku bersyukur pada Allah sebab aku sihat dan waras.

Tingkatan 1 RK (Rancangan Khas), Sekolah Menengah Bandar Mas. Kononnya kira kelas budak-budak pandailah tu. Tapi macam tak best kelas macam ni. Almaklom, aku tak berapa pandai. Bile ditempatkan bersama budak yang pandai atau super pandai, jadi aku macam dah tak pandai.

Cekgu Amin Sono. Orang kampong aku. Kebun arwah bapak dia sebelah kebun bapak aku. Jadi kira berjiranlah. Time mengajar mata dia merah. Bukan marah. Agaknya ada darah tinggi kot? Takpon kurang tido malam, tengok 'WWF wrestling'. Ngajor matematik. Hehehe, ayat senggini agak selalu kedengaran "Nanti besok cikgu bagi jawapan dia" bile jawapan soklan matematik tu dia sendiri tak buleh jawab. Sori cekgu..

Geng aku masa menengah ni Salehan dan Jipang. Sampai ada orang sebut kiteorang '3 stooges'. Banyak arr korang..!

Subjek paling aku suke pastinya Kemahiran Hidup. Masuk bengkel. Pebret..

SRP berganti PMR. Keputusan tak berapa membanggakan dengan 3A, 4B 1C. Pastinya yang C itulah bahasa penjajah. Memanglah lidah dan otak aku telah diacu dengan Jawa. Jawa tok-tok.

Tingkatan 4 dan 5, kununnya berada di dalam kelas Sains Tulen lah. Core abiss.. Math Tambah, Fizik, Kimia, Bio. Time kepurusan SPM keluar, yang core tu lah yang leburrrr.....
Kuih 'double-donat' manjang.

Keputusan penuh SPM dengan aggregat 24. Waiii.. Masih pangkat satu la! Aku pun tak menjangka. Dalam otak dah pikir SAP je. Almaklum, sepanjang tingkatan 4 dan 5, aku tak pernah dapan keputusan selain dari gagal dan SAP kecuali pada satu ujian bulanan tingkatan 4.

Wohoo, percubaan SPM Pendidikan Islam aku FAIL. Sampai Ustaz Roslan 'G' pun pandang 'suey' kat aku. Badi betul. PAFA, akulah orang paling last abes. Bengkek je ustaz tu aku tengok.

Aku pun tak menjangka buleh lagi dapat pangkat 1 dan PI juga A1. Emm.. Jangan sangka dalam fail aku tu, aku kecundang. Jangan disangka dalam durian longgok tu takde yang seulas pun kucing tembaga! Mungkin juga berkat stadi group malam yang kami anjurkan. Member seperti Along, Ipul, Yus, Pijam, Kemp, Awin, Ina, Afizah Rahman, dan sape lagi banyak juga berbudi dan berjasa. Korang best!

Secara kesimpulan, kenangan belajar sekolah menengah memang seronot dan mengenjoikan.


***
Sekolah agama aku lanjutkan sehingga ke darjah khas. Kelas hanya pada hari Sabtu. Kehadiran 80% wajib. Haatoi.. Time sabtu la best duduk rumah. Time tu la jugak ada kelas. Ustaz Jasuki pulak tu. Aduuh..

Geng-geng macam Along, Nazri Haron lah penaik semangat siket untuk pegi kelas. kalu tidak, entahlah. Hehee..

Hasil kemalasan itu, aku dapat jugaklah pangkat 2. Alhamdulillah. Keputusan seimbang dengan usaha. Dan sedikit bantuan dalam peperiksaan. Si Toyol! Stended periksa sekolah agama memang macam gitu. Betoi tak kawan-kawan? Hehehe..



Tips (12) dari pembacaan hari ini: Bersedialah mengakui kesilapanmu.

No comments:

Post a Comment