Sunday, January 31, 2010

Kulit Menggelupas. Kesan Apakah Ini

Semenjak 2 minggu lepas, aku alami penggelupasan kulit yang agak kronik di kedua belah tapak tangan dan tapak kaki. Tempat lain takde pulak. Nape ekk?

Seminggu lepas, abis rabak kulit tapak tangan aku. Kasar kemain.. Kalau time ni keruk salam ngan tok kadi or pak mertua, konfem dia sangka aku kerja kontrek gaul simen. Huhuu..
Abis licin kulit tapak tangan, minggu ni berpindah pulak kat tapak kaki. Allah.. Lagi kronik aku tengok. Belah tapak kaki lagi la kasar dan tebal kulitnye kan. Jadi bila menggelupas, huduh bebenor..

Nak kata aku alahan sabun, aku rasa sebelum ni pun aku pakai sabun basuh baju yang itu jugak. Takde pulak terkesan cenggini.
Nak kata alahan pada sabun pencuci jamban dan lantai sebab menyental bilik air itu hari, tak lah jugak. Sebab, acapkali jugak aku menyental lantai dan lobang jamban kat rumah tu. Emmm..

Sat aaa, aku cari info dan cerita disebalik kulit menggelupas nih.

Emmphh.. Tak banyak info yang menceritakan tentang kulit menggelupas nih. Rata-rata kata akibat perubahan cuaca. Takpon kurang minom air. Okeh, itu mungkin penyebab. Tapi masaelah nye, kenapa kat tapak tangan dgn kaki jer... Pesal kulit tang lain pun tak ikot menggelupas?

Jawapan tak ditemui.
Harap-harap kulit mati kat kaki aku ni akan abis jugek aku kopek, yang macam kat tangan tempoh hari. Hehehe.. "Adam, tolong Cik Apai kopek kulit kat kaki nih". Aku suruh anak buah aku. Lalalala..



Tips (19) dari pembacaan hari ini: Pertingkatkan pengetahuan
agamamu.

No comments:

Post a Comment