Sunday, January 17, 2010

Berpagi-pagi Itu Elok (2)

Selepas menunaikan solat subuh dan bacaan al-Ma'thsurat, dah menjadi kebiasaan aku memang tak buleh nak tidur. Walaupun time cuti.. Walaupun takde apa yang nak dikerja atau diuruskan. Alhamdulillah aku tak pandai nak tidur. Kecuali..kecuali.. Penat yang banget ganda 23 semalaman. Selain dari itu.. Okeh bertahan bah!

Tapi untuk pagi hari ni, rutin bergayut tak dapat nak dilaksanakan memandangkan teman segayutan tak dapat dihubungi. Semenjak dari kelmarin lagi. Harap syg sihat di sana.
Jadik kita tukar siket rutin hari ini. Tak rugi apa-apa pun (ayat sedapkan hati).

Aku 'transform' sepenuhnya diri aku menjadi seorang 'maid' yang rajin lagi berdedikasi. Mana tak berdedikasi..berkhidmat tanpa gaji!
Wei..wei.. Lu buat kerja untuk sape? Untuk kepuasan diri lu sendilik maa.. Aku berkata eksen pada diri sendirik.

Ok la..ok la.. Aku 'tune' siket otak agar bersyukur dan berikhlas. Emm.. Setidak-tidaknya aku lebih rajin berbanding orang lain. Fuhh.. Penuh dengan motivasi!

Pertamanya, membasuh dulu apa yang perlu dibasuh. Pastinya, baju kerja untuk 'rolling' satu minggu lagi. Spenda.

Keduanya, nyantap sarapan dulu. Otak yang bergeliga di'generate' oleh perut yang ada isi. Betoi ka gitu? Nasik lemak lawoh kentang? Pelikkk...

Ketiganya, ni yang mencabar siket. Untuk menjayakan kempen 'Bilikku Syurgaku'. Selepas diabaikan setelah sekian lama, kini aku cakna semula. Vekyum-vekyum.. Ngelap-ngelap.. Nyusun-nyusun.

Keempatnya, kembali masok bilek ayer untuk membasuh untuk 'seken-raun'. Nyambil tu, nyental lah aku akan lantai yang sudah berketohok itu. Eiii.. Naik geli aku memijaknya! Dalam pikiran jahat aku bercakap, "Apa aku sorang yang pakek ini jamban?" Uishh.. buang jauh-jauh pikiran tu. Setan punya setan. Suke banget membisikkan kata-kata yang membawa ketidak-ikhlasan secenggitu. Nyambil nyental lantai, mulut nyanyi-nyanyi kecik lagu Jamal Abdillah - Mati Hidup Semula (klik untuk muat turun, mp3 gratis ni). Apesal lagu ni? Ntah...

Kelimanya, nyapu-nyapu ruang tamu yang besau sangat ni. Seluas padang main teng-teng kapal terbang. Bukan banyak sangat sampah pun. Cuma habuk dan sawang je. Sawang? Berapa lama rumah ni tak simpan penyapu dengan tukang sapunya? Sampai bersawang bagai..

Huarghhh... Capek dong. Lelap-lelap hamster sementara nunggu waktu Zohor.


****
Tips (5) dari pembacaan hari ini: Buangkan sikap garang dan pemarahmu.

No comments:

Post a Comment