Sunday, January 17, 2010

Sekilas Memori Zaman Bergelar Pelajar (2)

Melangkah ke alam persekolahan secara formal, bermula dengan Sekolah Tadika di Felda Sungai Mas. Dulu takde Tadika KEMAS bagai. Tapi ntah sape yg uruskan. Di bawah JKKK la agaknya. Kalau dulu ada Tadika PASTI, aku ajak bapak aku daftar sana. Mana tau sekarang leh jadi ustaz, mufti ke, tok kadi ke, tok mudim ke. Hehehe..

Orang kata sekolah tadika ni sekolah makan-makan. Mula-mula tu aku tertanya-tanya jugak, pebenda la sekolah makan-makan ni. Best sangat ke? Dulu zaman budak kecik mana tau erti best makan-makan. Sekarang ni je, merasai nikmatnya syurga dunia~makan.

Cekgu kelas aku nama Cekgu Liza. Anak dia sebaya aku. Hairizah namanya. Hari pertama, bapak aku kena teman. Mana boleh kasi tinggal. Nanti aku ugut nangis. Berani, tinggal lah aku. Hahaha..
Hari kedua, pun bapak aku kena teman. Haa, masuk hari ketiga..pun bapak aku kena teman jugak. Apa la aku ni. Nyusahkan beliau jerk! Bapak aku cakap, "Bapak nak balik la. Nak pegi ladang".
Aku tak kasik balik. Kaki seluar dia aku pegang kuat.

Weihh.. Dah masuk minggu kedua, bapak aku masih belum berjaya memboloskan dirinya untuk meninggalkan aku. Balik rumah kang, sure kena 'sound'. Siap kena kutuk bagai.

Tapi rupanya, dalam sikap toleransi dan diam tu, dia dah pasang strategi licik. Cis.. Aku tertipu!
Bapak cakap dia nak keluar sekejap pegi kencing. Memula aku nampak lagi kat pintu gate. Tapi pandang kali kedua, aku tengok.. Aittt, dah takde! Pakcik tertipu.. Pakcik tertipu..

Balik time kang, siap la..aku mogok lapar.

Rupanya memang best pun sekolah tadika ni. Masuk jam 0800 pagi. Belajar nyanyi, main alat muzik, main pondok-pondok, lukis-lukis, kaler-kaler. Kang nanti jam 0930 dah makan. Jam 1030 tamat pengajian untuk satu hari. Cuba la time 'ofis hour' cenggitu.. Aman dunia aku.

Kat rumah kira-kira main belom cukop.. Kita kasik sambung. Kalau tak dipanggil balik makan tengah hari, kalau tak dijemput dengan rotan.. Tak nak balek. Ada ka patut..

Cenggitulah alam Sekolah Tadika. Penuh kegembiraan dan kebebasan. Tapi bermula saat itulah, aku mengenali sekolah, kawan-kawan yang ramai, ABC, alif ba ta, mengeja dan mengira.

Apa kenama cekgu Jepun yang naik passola tu.. Tomoko ke Tomato. Dia pandai main alat muzik yang tiup-tiup, pastu tekan macam piano. Apa kenama nye eh?


***
Menyusul, zaman kegemilangan aku semasa sekolah rendah dan agama. Kegemilangan?

No comments:

Post a Comment