Tuesday, January 5, 2010

Keretaku.. Rumahku

Kesan akibat kekurangan tidur semalam..

Try test kita singkap semula kes semalam;

Bertolak dari Sg. Mas jam 0115 pagi, menuju Kole Lumpor.

Berhenti sejenak di Hentian RnR Pagoh. Sudah janji dengan Zol. Aku tengok Zol tengah nyenyak melakar mimpi dalam dia punya kereta. Aku tak mau ganggu lah. Pegi tandas. Pegi solat hajat. Pegi minom kopi sambil mencelup pau inti daging.. Baru aku helo itu mamat.

"Zol, bangon la. Pekena kopi dulu"

"Haa.." Pendek je dia jawab.

Borak-borak lebih kurang. Dan tiba time untuk teruskan perjalanan. Aku lead-the-way. Ujan turun.. Kejap lebat, kejap renyai.

Sampai Masjid UM lingkungan jam 0540 pagi. Menanti kehadiran fajar siddiq.

Adala masa sikit, sambil menunggu warong kat ofis tu bukak. Sempat ber al-Ma'tsurat. Time aku pulak melakar zzzz..


***

Jam 0830 pagi, punch-in time! Sepanjang hari siang, huarghhh..huarghhh je yang kedengaran. Sesambil tangan menggenyeh mata yang penuh bergenang air. Ngantok la tu!

Punch out. Hooorey! (sorak kegirangan macam budak sekolah nak cuti panjang).

Sampai rumah, takdan borak panjang, sempat say 'helo' je kat kengkawan. Suara diaorang sayup-sayup je kedengaran. Besh-besh!

Mujur juga terjaga di kelewatan malam. Mandi dan terus tunaikan tanggungjawab sebagai seorang hambaNya.

Baca surah Yassin. Aku sedekahkan bacaan ini untuk kamu syg, moga dirimu tenang..


Naskah Yassin ni famili aku milikinya semenjak 1978 lagi. Mermakna sblm aku lahir lagi.
Usianya telahpun menjangkau 31 tahun.
Kini, ianya di dalam simpanan/kegunaan aku.



Kebil-kebil mata tak boleh kejam sudah.. Emm..

Teringat, beg baju bagai tak sempat bawak naik tadi. Kena turun la ni? Yela..

Duduk dalam kereta sat. Layan perasaan jiwang. Teringat kat buah~ati aku nun di kejauhan.

"Syg di sana, abg di sini..
Nyanyian rindu dari set 'Sony Xplod',
melantunkan alunan nada-nada karat,
lantas membangkitkan birahi tuk menatap wajahmu,
buat kesekian kalinya,
hening pagi, embun nan menitik.."

Wei.. Wei.. Apa karat-karat ni. Aku rok la.. Rok kapak! Huhuuu..

Aiseh, ter-zzz pulak. Dalam kereta. Dengan kamera di tangan kanan. Tangan kiri pula di dahi..
Dah lama aku tak tidur dalam keadaan macam ni.

Pagi ini sejarah tercipta semula.. Keretaku, rumahku.

No comments:

Post a Comment