Saturday, January 16, 2010

Sekilas Memori Zaman Bergelar Pelajar (1)

Aku mengenal huruf dan angka semenjak seusia 4 tahun. Seingat aku la..
Time naik van bapak aku, suke beliau mengujiku dengan bertanya nombor plat pendaftaran kereta sana dan sini. Itulah sesi pertama pengajianku secara 'informal' ~ orang jawa cakap cenggini.

Kalau kat rumah pulak, aku jadik tukang baca tajuk besar kat mukasurat depan koran Berita Harian. Tapi time tu dah 'advance' siket la. Tau bezakan huruf besar dan kecik. Umor menjangkau 5 tahun gitu. Bersemangat dan rajin untuk ambik tau.

Dan seawal usia begini jugalah aku sudah pandai menggenangkan kelopak mata, menitiskan setitik dua air mata ke lembaran naskah Muqaddam. Zaman mengaji bermula. Zaman mengenal alif, ba, ta. Alif tendang wau.. Sarkis! Hehe. Dan kenal rapat dengan rooootaann!

Aku ngaji dengan bapak dengan mak kat rumah je. Kawan-kawan seusia ramai yang ngaji kat rumah Wak Jarkoni. Tak maulah dengan Wak Jarkoni. Malam jalan gelap. Dah le rumah aku paling ujong sekali..

Masa tu tak kenal lagi pebenda nama mentol dan letrik. Semua pakai lampu pam/pom jenama 'eye' atau 'butterfly'. Dekat nak maghrib je, mule la bapak aku ngepom lampu minyak tanah tu. Alahai.. Nostalgik nyerr...


***
Pasni aku cerita pasal zaman sekolah tadika pulak.

No comments:

Post a Comment