Saturday, February 6, 2010

Solusi Kepanasan

Perjalanan dari Kluang ke Sungai Mas dirasakan begitu panas dan memeritkan. Langit dengan ketiadaan awan, menyebabkan cahaya terik matahari menerobos terus ke muka bumi. Salah seorang yang terkena pancarannya adalah aku. Bagaikan disalai di dalam kereta.

Tambahan pulak keadaan ekon kereta yang bejat. Kereta ada yang bejat lagi? Ya.. Kali ni ekonnya pulak buat hal. Gas sejuk Freon dah tak mampu untuk menyejukkan ruang panas dalam kereta aku.

Allah.. Sabar aje dulu sebelum sampai kota. Emm.. Dalam fikiran dah terbayang RM yang berkepak, terbang melayang ke udara. paling tidak RM100 atau RM200.

"Kawan, kasi tengok apesal ekon aku tka sejuk." Aku cakap kat budak pomen servis ekon kat bandar kota.

Bila dah barai semua dia bukak, last-last dia ckp kompresor dia dah bocor. Abis kena tukar la ni. Dalam fikiran RM yang berkepak terbang semakin banyak. Berapa kalau tukar?



"Baru ori RM1,100. Rekon punya RM650. Semua siap upah."

"Murah lagi takde ke? Aku tak cukup duit la.."

"Takde woo.."

"Abis kalau tak tukar kompresor, cuma kasik tambah gas je tak boleh?"

"Boleh, tapi sekejap nanti mau isi gas lagi woo.. Sudah bocot!"

"Tuka la.. Tuka la.. Bikin baik punya aaa.."

Ketung-ketang-ketung-ketang. Lama sehhh.. 2 jam lebih baru siap.

Ni lah kompressor yang rusak tu. Tak buleh repair ke kawan..?

Ekon kereta aku sejok kembali. Tapi fulus yang terbang, bila nak kembali...

No comments:

Post a Comment