Tuesday, December 15, 2009

Lesu Berpanjangan

Keadaan tubuh hari ni, masih tak banyak berubah dari semalam. Siang hari bawa ke petang ok, cuma lesu2 badan aje.

Dan lagilah tlg mak panggang ikan keli pakai bara kayu kat belakang rumah.

"Nak masak apa ni mak?"

"Gethek"
(Sorila, cuma org jawa je bole sebut dgn sebutan yg betol. Aku pun tak reti nak eja-kan macam mana).

Gini cara resepinya;

- Ikan keli disiang mcm biasa, cuci bersih.
- Panggang atas bara arang ke, kayu ke. Tapi jgn guna dapor gas atau oven. Tak jadi! Sbb kita nak bau hangit asap tu.


- Pastu, sediakan santan kelapa.
- Kencor (org melayu kata cekur). Bawang merah. Bawang puteh. (Bawang tu klu dibakar lagi besh). Kasi tumbuk aaa..
- Bubuh sekali bahan ditumbuk tu dgn santan tadi. Masak sekali, tapi jgn sampai mendidih. Suam2 kuku suda.. Bubuh garam/gule secukop rasa. (Org jawa masak apa2 pon memang ada kasik gule siket!).

Bawang merah/putih, kencor, gule, garam, santan. Campor sekali aaa..

- Pastu patah2kan ikan keli tadi dgn tangan (baru ada seni). Jangan potong guna pisau atau geraji, nanti tak jadik! Haa.. Buboh dlm santan tadi.


- Godeh2 siket, mati api, siap dan hidang. Badok dgn nasik la, apelagi.. Omm nom nom nom..!



Asar bawak ke malam, mula lah.. Seram sejuk semula. Selera mkn pun kurang, tak seperti biasa.


Audit report untuk Mersing pun masih tak siap2 lagi. Semacam ada sesuatu yg memberatkan semangat aku untuk terus berusaha. Takde mood manjang...

Macbook aku ni, aku rasa dari dua hari lepas pun tak off lagi. Mujur Macbook.. Kalu PC Windows tak tau la.. (hehehe.. Berlagak!). Nape tak off2? Tulah, aku ingat nak buat kerja. Tapi bile ngadap bahan kerja jek, teros ilang mood. Apesal..



Nota: Pagi tadi dpt chat kejap je dgn buah hati, bateri laptop abis katanya (kebetulan di sana terputus bekalan elektrik).
Rindu aku semakin kuat.. Aduhhhh....

No comments:

Post a Comment