Monday, December 28, 2009

Aku Nak Slim Kembali

Ye.. Aku berazam untuk slim kembali. Aku akan berusaha temukan semula legasi zaman slimku (zaman seluar size 28-29).

Panduan pemakanan yang aku reka di bawah adalah disesuai guna untuk aku dan buah~atiku sahaja. Selain kami, sila ambil risiko sendiri.

1. Sarapan TAK BULEH miss. Kalau tak berkesempatan, minomlah sekadar nestum atau oat panas. Atau roti. Anggaran waktu sekitar jam 0700 dan 0800 pagi.
2. Ulangi sarapan dengan makanan yang berat dan berkhasiat. Mo man tai..
3. Lunch dengan makanan yang berkhasiat.
4. Ambil makanan ringan seperti kekacang dan buahan pada waktu petang. Prune ke, pisang salai ke~ni antara contoh kudap-kudapan la.
5. Dinner sebelum jam 0700 petang. Tiada makan-makan lagi selepas time ini haa..
6. Setiap makanan yang diambil haruslah berkhasiat, rendah lemak-gula-garam-MSG. Pilih makanan sampingan berserat tinggi dan sayuran, supaya mudah dicerna.
7. Air. 8 gelas sehari kan? Ini panduannya: 1-time bangun tidur pagi, 2-selepas sarapan, 3-in between bfast and lunch, 4-5-6-in between lunch and dinner (peak time), 7-after dinner, 8-before bed. Ngam kan!
(minum air adalah 30 minutes before/after any meal or bed).
8. Bersederhanalah. 'Makan sesudah lapar, berhenti sebelum kenyang.'
9. Didiklah diri sendiri agar 'pandai' berpuasa sunat. Tapi harus diingat, niat kena betul. Amal kerana Allah, bukan kerana nak diet-kuros!

5 comments:

  1. aku boleh join skali x?xkn korg berdua je nk slim..

    ReplyDelete
  2. Hehehehe, harap petua ni boleh membantu..ntah ler, dah rezeki empunya badan. Yang penting NAWAITU, ye tak mysWeetHeart..?.perli nampak?

    ReplyDelete
  3. anis: insyaAllah. Cuba buat dan istiqamah. ye, nawaitu pun kena jelas my dear.

    hairun: opsss.. sori, ko pun dah gem*k!
    ok.. ok.. ko buleh masuk korum kiteorang.

    ReplyDelete
  4. adi ko dah gem ker.. hahhaha rileks laa.. try laa pakai suar saiz 33 cam aku.. selesa wooo...

    ReplyDelete
  5. 33? ko bio betul samad. tu dah saiz karong guni gandum tu! hahaha..

    teringat aku peristiwa 'berdarah' talib kat sandakan. huhuuu.

    ReplyDelete