Saturday, March 13, 2010

Melentur Bambu Biarlah Dari Rebung Muda

Lihatlah gambar di bawah ni;


Foto ni aku ambik di satu tadika Flat Padang Hiliran. Tersusun aje kasut-kasut diaorang. Aku lak yang rasa bangga semacam. Mungkin ini salah satu tauladan baik yang nak disampaikan oleh para guru tadika tersebut.

Di minda aku terfikir.. Kalau dalam bab susun kasut pun bebudak ni dah tertib, rasanya insyaAllah dalam hal lain kan tertib juga. Dengar kata dan patuh..

Kan best kan kalau anak-anak ni satu hari nanti bila dah dewasa pun masih mengekalkan cara hidup teratur sebegini.. Aman Malaysia, aman dunia..

Masih belum terlambat mungkin untuk membentuk jenerasi mendatang dengan nilai-nilai murni terpimpin. Terasnya, pastilah didikan agama yang sempurna. Dimulai dari rumah dan sekolah.


Notas:
- Pendidikan dan tauladan itu bermula dari rumah. Dan dibawa ke sekolah.
- Anak-anak memerlukan pemerhatian yang berterusan.
- Aku suke budak-budak. Hehe.. Kiut macam aku!

No comments:

Post a Comment