Friday, March 26, 2010

Bahana Guarana

Jam dinding empat pagi,
Aku tidak terlena lagi,
Pantun menceceh aku bagi,
Manis masam bagaikan celagi.

Gara-gara ngeteh pepagi buta,
Minom kopi bercampur guarana,
La ni tokleh nak tutup mata,
Guane cara nak bagi terlena?

Rasa diri semacam meroyan,
Waktu cenggini melayan pantun,
Jiwa kacau usah dilayan,
Kelak jiwa pedih meruntun.

Pucuk putat daun ulaman,
Kerdas kelat pedar di lidah,
Mata tak ngantok hampir semalaman,
Jangan subuh tak bangun sudah.

Gambir sarawak bukan hidangan,
Diguna asah untuk kebasan,
Biarlah aku mendagu lengan,
Menanti waktu laungan azan.

Detik siddiq sebentar lagi,
InsyaAllah, aku sedia menanti..

Daripada aku melayan facebook,
Baik juga mengambil wudu',
Ada bagus ada elok,
Menjadi insan yang lebih tawadhu'.

Mengangkat takbir bersujud patuh,
Mengadap Allah aku bersimpuh.

No comments:

Post a Comment