Wednesday, April 7, 2010

Semangat Keris

Aku telah lama mengimpikan untuk memiliki sebilah keris (err..betul ke penjodoh bilangan 'sebilah' digunakan untuk keris?).

Dan aku pasti yang pakar-pakar pembuat keris adanya mereka di negeri-negeri belah pantai timur iaitu Kelantan, Terenggan dan Pahang. Yang pastinya bukan di Johor dan apatah lagi di Kuala Lumpur. Kat Johor, pembuat parang nebas semak dengan sabit sawit banyak la..

Okeh, di sepanjang per'mastautin'an aku di Kuala Terngganu ini telah menjadikan aku lebih teruja untuk mencari keunikan senjata tradisional purba yang satu ini. Walaupun aku bukanlah sampai ke tahap penggila atau pemuja senjata, namun sedikit minat muncul di lubuk jiwa aku. Mungkin semangat 'rebel' yang ada pada diri aku kot. Takpon, rasa ingin lebih 'jantan'. Hehe.. Tapi yang pastinya, jiwa aku teramat inginkan 'semangat'.

Atas bantuan sahabat bernama 'Poksa', dia membimbing aku untuk menyuakan aku kepada beberapa 'penganyi' besi.

Dan insyaAllah, aku telah ditemukan jodohku di Kampong Pasir Panjang, Kuala Terengganu. Aku telah melamar sebilah 'badik'. Cuma maharnya belumku bayar. InsyaAllah kan ku milikimu pada hari ini.

Niat asalku adalah sebilah keris. Tapi entah kenapa, badik menjadi bayangan hayalku semenjak-dua-menjak ni.

Bergambar bersama pengusaha keris dan keris milikannya yang amat la besau.



Nota: Terima kasih pada Poksa kerana sudi membantu. "Mu memang la pok, pokcik tu baik je duduk kat belakang rumah sewa mu, tapi mu dok sibuk bawak aku ke hulu-ke hilir. Apa kes la mu bawak aku jauh-jauh ke ceruk tempat lain. Kalau awal-awal mu ajak kat pokcik ni kan senang. Whatever, tengkiu la Poksa. I love U. Hahaha"

No comments:

Post a Comment