Thursday, April 8, 2010

Kisah Si Ayam dan Si Arnab

Alkisah.. Dua binatang yang berteman akrab sejak kecil, iaitu si ayam dan si arnab. Mereka sering berjalan berdua ke mana pun mereka pergi.


Pada suatu hari, ketika mereka berjalan melewati hutan belantara yang jauh dari keriuhan kota, mereka menemukan seorang lelaki yang hampir mati.

Si ayam berkata: “eh Nab.. Lihat tuh! sepertinya ada orang sedang terbaring di depan!”
Si Arnab : “Iya Yam. Aku juga nampak. Sepertinya dia sedang kemalangan. Jom kita tengok dekat.”
Mereka melihat dari dekat, dan lelaki itu dengan lemah berkata : “Tolong aku, aku lapar dan tidak punya makanan.”

Lalu si Ayam berkata kepada si Arnab : “Eh, kasihan... Nab, jom kita tolong dia.”
Sahut si Arnab : “Tapi macam mana Yam? Kita kan tak bawa bekal apa-apa..”
Si Ayam berkata : “Ya begini.. Apa yang ada pada diri kita sahaja, kita olah menjadi makanan, setuju?”
Si Arnab mengangguk : “Baiklah, kalau itu mampu menyelamatkan nyawa orang itu, saya bersedia.”

Dipendekkan cerita, mereka masing-masing memberikan bahagian diri mereka, mengolahnya menjadi makanan dan memberikan kepada lelaki tersebut.

Dia sangat berterima kasih. Kesihatannya telah pulih dan dia melanjutkan perjalanannya. Si Ayam dan Si Arnab pun melanjutkan perjalanannya berdua.

Si Ayam berkata : “Senang ya rasanya, kita mampu menjadi berguna untuk orang lain..”
Si Arnab membalas : “Iya, aku juga senang. Tapi kamu jalannya jangan cepat-cepat Yam. Aku tadi memberikan satu kakiku untuk menjadi makanannya, kau beruntung, boleh bertelur..”


Moral: Memberi dalam kelimpahan dan memberi dalam kekurangan.
Memang bertuah dapat memberi dari kelimpahan, tapi alangkah lebih indahnya memberi dari kekurangan.

No comments:

Post a Comment