Thursday, November 26, 2009

Ku Cari Damai Di Hati

Coretan ini didedikasikan utk seorang insan yg sentiasa di hati aku.

Kerunsingan yg ku alami semenjak 2 menjak ini mengajar aku lebih mengenal erti tabah dan kematangan dlm melayari sebuah kehidupan. Walau apa pun musibah yg aku hadapi, tetep akan aku harungi. Aku yakin itu semua adalah ujian dari Allah. Mungkin ada kemanisan yg telah dijanjikan Allah selepas dari ini.

Dunia manakah lagi yg harus aku pilih? Tiada.. Hanya inilah dunia ku. Kehidupan manakah yg harus aku pilih? Tiada.. Hanya kehidupan inilah (sementara menunggu waktu dijemput kembali). Jadi tak kan dengan musibah seperti ini harus aku mengalah dan berlari pergi?? Ke mana lagi harus ku pergi..

Aku.. Kau harus berani aku! (ni aku bercakap pada diri sendiri la). Kalau kau fikir masalah yg kau tempuhi ini sudah cukup besar.. Mungkin ada lagi manusia yg menerima musibah yg lebih besar daripada yg aku lalui. Kisah hidup abg Ali Acheh dgn Tsunaminya boleh dijadikan iktibar. Tidak cukupkah itu dijadikan cerita ujian?

Doa ku panjatkan kepada Allah. Tuhan semesta alam.

"Maha suci Engkau ya Allah. Hanya pada Mu tempat aku mengadu. Dan hanya pada Mu aku berserah diri. Seandainya takdir ini yg kau lemparkan kepada aku, aku redha ya Allah. Mungkin ini sebagai satu peringatan kepadaku. Dan juga sebagai satu balasan atas dosa2 ku. Ku redha ya Allah.. Ku redha.. Namun seandainya ku bermohon padamu ya Allah, dengarilah permintaan ku. Gantikanlah musibah yg tak mampu ku tanggung ini dengan suatu yg lain. Gantikanlah ianya dengan nikmat, rahmat dan hidayah Mu. Ku merayu padamu ya Allah.. Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. Ya Allah, jangan Engkau jadikan aku seorang insan yg lemah. Tunjukkan kepadaku erti ketabahan, erti kecekalan, erti redha, erti syukur. Ilhamkan kepadaku jalan penyelesaian terbaik bagi permasalahan ku ini. Dari Mu semuanya datang, dan kepada Mu jualah semuanya kembali. Bantulah aku ya Allah, bantulah aku. Kabulkanlah doa dan permohonanku ini. Amin.."


Ya Allah, cerahkan hati kami, secerah pagi ini. (Mentari di ufuk timur, Tenglu Laut Mersing).


Hijjaz - Lukisan Alam

Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
(Begitu aturan Tuhan)

Jadilah rumput nan lemah lembut
Tak luruh dipukul ribut
Bagai karang di dasar lautan
Tak terusik dilanda badai

Dalam suka hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealfaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaanNya

Usah mengharapkan ke segalanya
Dalam perjuangan penuh pengorbanan
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan
(Begitu ajaran Tuhan)


Muat turun Hijjaz - Lukisan Alam.mp3 di sini : http://www.4shared.com/file/59715979/a2753514/nasyid-hijjaz-lukisan_alam.html?s=1

3 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. abg sentiasa berdoa dan bersabar sygku anis..

    ReplyDelete
  3. Insya Allah abg.. itu yang terbaik

    ReplyDelete