Tuesday, July 7, 2009

Renungan Bagi Yang Sibuk Berkerja

Seperti biasa seorang ayah yang mempunyai jawatan yang tinggi di sebuah syarikat swasta di KL, tiba di rumahnya pada pukul 9 malam. Tidak seperti biasanya, Min, anak pertamanya yang baru berumur 7 tahun membukakan pintu untuknya. Nampaknya Min sudah menunggu bapanya dalam masa yang lama.

"Eh, belum tidur ?" sapa Si Ayah sambil mencium anaknya.

Biasanya Min memang sudah tidur ketika dia pulang dan akan bangun ketika dia ingin pergi ke pejabat keesokan harinya.

Sambil mengikut dari belakang si Ayah menuju ke ruang tamu, Min menjawab,

"Aku menunggu Papa pulang. Sebab aku mau tanya berapa gaji Papa ?"

"Eh napa mahu tahu berapa gaji Papa ? Mau minta duit lagi, ya ?"

"Ah, tidak la. Ingin tahu saja" ucap Min singkat.

"Ok. Kamu boleh kira sendiri. Setiap hari Papa bekerja sekitar 10 jam dan dibayar RM 400 sehari, Setiap bulan kebiasaannya ada 22 hari berkerja. Sabtu dan Ahad Cuti, kadang2 Sabtu Papa masih kerja. Jadi, gaji Papa dalam satu bulan berapa?"

Min berlari mengambil kertas dan pensilnya dari meja belajar sementara Papanya membuka kasut dan meng'on'kan TV. Ketika si Ayah ingin menuju ke bilik untuk menukar pakaian, Min berlari mengikutinya.

"Kalau satu hari Papa dibayar RM400 untuk 10 jam, bererti satu jam Papa dibayar RM40 kan" katanya.

"Wah, pintar anak papa. Sudah, sekarang cuci kaki dan pi tidur" perintah Si Ayah

Tetapi Min tidak mau bergerak. Sambil menyaksikan Papanya menukar pakaian,
Min kembali bertanya, "Papa, boleh aku pinjam duit RM5 ker?"

"Buat apa minta duit malam-malam begini ?
Papa penat ni. Dan mau mandi dulu. Tidurlah".

"Tapi Papa..."

Lalu Si Ayah pun hilang sabar dengan perangai anaknya. "Papa bilang tidur !" hardiknya mengejutkan Min. Anak kecil itu pun berlari menuju biliknya.

Selesai mandi, Si Ayah merasa bersalah dengan tindakannya tadi. Dia pun mengintai Min dibilik tidurnya. Anak kesayangannya itu masih belum tidur. Min didapati sedang terisak-isak pelan sambil memegang duit RM10 & RM5.

Sambil berbaring dan membelai rambut Min, si Ayah berkata,
"Maafkan Papa, sayang, sebenarnya Papa sayang Min.
Tapi Min nak buat apa minta duit malam-malam ni ?
Kalau mau beli mainan, besok kan boleh.
Jangankan RM5,- lebih dari itu pun Papa berikan" jawab Si Ayah.

"Papa, aku bukan nak minta duit. Aku hanya nak pinjam saja.
Nanti aku bayar balik kalau sudah menabung dari duit belanja sekolah".

"Iya, iya, tapi buat apa ?" tanya Si Ayah lembut.

"Aku menunggu Papa dari jam 8.
Aku mau mengajak Papa main ular tangga.
Tiga puluh minit saja.
Mama selalu cakap kalau masa Papa itu sangat berharga.
Jadi, aku mau ganti masa Papa.
Aku buka tabunganku, hanya ada RM15 saja,-
tapi kerana Papa bilang satu jam Papa dibayar RM40,
maka setengah jam aku harus membayar papa RM20,
Tapi duit tabunganku kurang RM5,
makanya aku mau pinjam dari Papa" kata Min.

Si Ayah pun terdiam. Dia kehilangan kata-kata. Dipeluknya tubuh kecil itu erat-erat dengan perasaan haru. Dia baru menyadari, ternyata limpahan harta yang dia berikan selama ini, tidak cukup untuk "membeli" kebahagiaan anaknya.


Nota: Terasa/tersentuh jugak aku! Sedang sibuk jalankan tanggungjawab sbg seorang pekerja untuk mengkayakan lagi kompeni. Apa dah jadi dengan kehidupan aku sendiri. Berbaloikah jalan hidup yg begini.??

No comments:

Post a Comment